Vedenie prípadovej sociálnej práce
Vedenie prípadovej sociálnej práce
1. Vzdelávacie výstupy
Absolvent vzdelávacieho programu bude schopný:
V oblasti posudzovania a diagnostiky
- vykonať komplexné posúdenie/zhodnotenie situácie dieťaťa a jeho rodiny,
- analyzovať rodičovský potenciál a rodičovské kompetencie (opatrovateľské, výchovné, sociálne, zvládacie),
- pracovať s metódami sociálnej diagnostiky: anamnestický rozhovor, pozorovanie, analýza dokumentov, činnostná diagnostika, diagnostika prostredníctvom vecí.
V oblasti vedenia prípadu
- aplikovať jednotlivé fázy procesu prípadovej sociálnej práce: posúdenie – plán – sieťovanie – monitoring – vyhodnotenie,
- zostaviť plán sociálnej práce s dieťaťom a rodinou v súlade s platnou legislatívou,
- definovať SMART ciele, opatrenia, úlohy a termíny hodnotenia plánu.
V oblasti komunikácie
- používať efektívne techniky rozhovoru s deťmi a dospelými (aktívne a pasívne počúvanie, parafrázovanie, škálovanie, posilňujúce otázky),
- rozpoznávať a eliminovať komunikačné bloky (rozkazy, moralizovanie, sugestívne otázky, kritika, nevhodné usmerňovanie),
- pracovať s emocionálne náročnými situáciami.
V oblasti multidisciplinárnej spolupráce
- identifikovať relevantných partnerov spolupráce (CDR, školy, zdravotníci, komunity, obce, akreditované subjekty),
- koordinovať intervencie v rámci multidisciplinárneho tímu.
V oblasti evaluácie
- nastaviť kvalitatívne a kvantitatívne evaluačné indikátory,
- hodnotiť dopady intervencií, identifikovať progres a stagnáciu,
- aktualizovať plán sociálnej práce podľa vývoja situácie.
2. Cieľová skupina
Sociálne pracovníčky a pracovníci v zmysle zákona č. 219/2014 Z. z. Zákon o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Odborníci, ktorí pri svojej práci využívajú tzv. case management- prípadový manažment.
Profil absolventa
Absolvent programu je odborník schopný:
- samostatne viesť proces prípadovej sociálnej práce
- analyzovať komplexnú situáciu dieťaťa a rodiny s využitím diagnostických metód,
- zostavovať, koordinovať a vyhodnocovať plán intervencií,
- komunikovať profesionálnym spôsobom s deťmi aj dospelými,
- koordinovať prácu so sieťou subjektov sociálnej, zdravotnej, vzdelávacej a justičnej oblasti,
- dokumentovať proces sociálnej práce, viesť spis, monitoring a vyhodnocovanie.
3. Forma vzdelávania
Prezenčná forma – interaktívne stretnutia s dôrazom na nácvik praktických zručností a odborných znalostí, interaktívne cvičenia a modelové situácie, skupinové cvičenia, ako aj kazuistiky z aplikačnej praxe.
4. Požiadavky na uchádzačov
Ukončené vysokoškolské vzdelanie I. alebo II. stupňa v oblasti sociálnej práce, psychológie, špeciálnej pedagogiky, právo, verejná správa alebo verejná politika alebo príbuzných odborov.
5. Informácie o obsahu programu a úrovni náročnosti
Obsah programu zahŕňa:
1. Úvod do prípadovej sociálnej práce
2. Legislatívny rámec prípadovej sociálnej práce
3. Proces vedenia prípadu
4. Sociálna diagnostika
5. Komunikácia v procese vedenia prípadu
6. Plánovanie a evaluácia
7. Multidisciplinárna spolupráca
Úroveň náročnosti: vzdelávanie je vhodné najmä pre novoprijatých zamestnancov, ale aj pre odborníkov-profesionálov s praxou vzhľadom na časté zmeny v legislatíve.
6. Požiadavky na úspešné absolvovanie
Účastník vzdelávania je povinný:
- absolvovať minimálne 90 % rozsahu programu,
- aktívne sa zapojiť do praktických úloh, diskusií a cvičení,
- splniť hodnotiace úlohy (napr. prípadovú analýzu alebo modelovú situáciu),
- preukázať schopnosť aplikácie naučených postupov v praxi.
Dôraz je kladený na sebarealizáciu a sebauvedomenie si precvičovaných modelových situácií a prípadových štúdií s cieľom ich správneho použitia a vyhodnotenia s dôrazom na uvedomenie si ich vplyvov na klienta.
Po absolvovaní vzdelávania účastník získa certifikát o účasti na vzdelávacej aktivite.
7. Rozsah vzdelávacieho programu
- 24 hodín (3 dni- 8 hodín vrátane prestávok)
- forma: prezenčná
- miesto konania: v zabezpečených konferenčných miestnostiach vo vybraných mestách
8. Metódy hodnotenia účastníkov
- priebežné hodnotenie aktivity účastníkov,
- hodnotenie práce na prípadových štúdiách,
- pozorovanie praktických nácvikov,
- hodnotenie ústnej alebo písomnej reflexie,
- záverečná úloha (napr. vypracovanie mini-plánu sociálnej práce alebo diagnostického záznamu),
- spätná väzba lektora.
9. Skúsenosti a odbornosť lektora
Garant programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.
Lektor programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.
PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.
- odborníčka v oblasti sociálnej práce a sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kurately,
- dlhodobé skúsenosti s prácou s rodinami a deťmi
- zahraničné teoretické aj praktické skúsenosti v oblasti vedenia prípadovej sociálnej práce
- lektorská a metodická prax v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a manažmentu prípadu,
- autorka a realizátorka množstva vzdelávacích programov v podobných témach a oblastiach
10. Maximálny počet účastníkov
Odporúčaný maximálny počet: 20 účastníkov
(z dôvodu zachovania kvality pri nácviku zručností účastníkov vzdelávania a program zahŕňa intenzívne praktické cvičenia a modelové situácie).
11. Cena kurzu
320 eur (cena je uvedená bez DPH)