Vedenie prípadovej sociálnej práce

Vedenie prípadovej sociálnej práce

1. Vzdelávacie výstupy

Absolvent vzdelávacieho programu bude schopný:

V oblasti posudzovania a diagnostiky

  • vykonať komplexné posúdenie/zhodnotenie situácie dieťaťa a jeho rodiny,
  • analyzovať rodičovský potenciál a rodičovské kompetencie (opatrovateľské, výchovné, sociálne, zvládacie),
  • pracovať s metódami sociálnej diagnostiky: anamnestický rozhovor, pozorovanie, analýza dokumentov, činnostná diagnostika, diagnostika prostredníctvom vecí.

V oblasti vedenia prípadu

  • aplikovať jednotlivé fázy procesu prípadovej sociálnej práce: posúdenie – plán – sieťovanie – monitoring – vyhodnotenie,
  • zostaviť plán sociálnej práce s dieťaťom a rodinou v súlade s platnou legislatívou,
  • definovať SMART ciele, opatrenia, úlohy a termíny hodnotenia plánu.

V oblasti komunikácie

  • používať efektívne techniky rozhovoru s deťmi a dospelými (aktívne a pasívne počúvanie, parafrázovanie, škálovanie, posilňujúce otázky),
  • rozpoznávať a eliminovať komunikačné bloky (rozkazy, moralizovanie, sugestívne otázky, kritika, nevhodné usmerňovanie),
  • pracovať s emocionálne náročnými situáciami.

V oblasti multidisciplinárnej spolupráce

  • identifikovať relevantných partnerov spolupráce (CDR, školy, zdravotníci, komunity, obce, akreditované subjekty),
  • koordinovať intervencie v rámci multidisciplinárneho tímu.

V oblasti evaluácie

  • nastaviť kvalitatívne a kvantitatívne evaluačné indikátory,
  • hodnotiť dopady intervencií, identifikovať progres a stagnáciu,
  • aktualizovať plán sociálnej práce podľa vývoja situácie.

2. Cieľová skupina

Sociálne pracovníčky a pracovníci v zmysle zákona č. 219/2014 Z. z. Zákon o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Odborníci, ktorí pri svojej práci využívajú tzv. case management- prípadový manažment.

Profil absolventa

Absolvent programu je odborník schopný:

  • samostatne viesť proces prípadovej sociálnej práce
  • analyzovať komplexnú situáciu dieťaťa a rodiny s využitím diagnostických metód,
  • zostavovať, koordinovať a vyhodnocovať plán intervencií,
  • komunikovať profesionálnym spôsobom s deťmi aj dospelými,
  • koordinovať prácu so sieťou subjektov sociálnej, zdravotnej, vzdelávacej a justičnej oblasti,
  • dokumentovať proces sociálnej práce, viesť spis, monitoring a vyhodnocovanie.

3. Forma vzdelávania

Prezenčná forma – interaktívne stretnutia s dôrazom na nácvik praktických zručností a odborných znalostí, interaktívne cvičenia a modelové situácie, skupinové cvičenia, ako aj kazuistiky z aplikačnej praxe.

4. Požiadavky na uchádzačov

Ukončené vysokoškolské vzdelanie I. alebo II. stupňa v oblasti sociálnej práce, psychológie, špeciálnej pedagogiky, právo, verejná správa alebo verejná politika alebo príbuzných odborov.

5. Informácie o obsahu programu a úrovni náročnosti

Obsah programu zahŕňa:

1. Úvod do prípadovej sociálnej práce

2. Legislatívny rámec prípadovej sociálnej práce

3. Proces vedenia prípadu

4. Sociálna diagnostika

5. Komunikácia v procese vedenia prípadu

6. Plánovanie a evaluácia

7. Multidisciplinárna spolupráca

Úroveň náročnosti: vzdelávanie je vhodné najmä pre novoprijatých zamestnancov, ale aj pre odborníkov-profesionálov s praxou vzhľadom na časté zmeny v legislatíve.

6. Požiadavky na úspešné absolvovanie

Účastník vzdelávania je povinný:

  • absolvovať minimálne 90 % rozsahu programu,
  • aktívne sa zapojiť do praktických úloh, diskusií a cvičení,
  • splniť hodnotiace úlohy (napr. prípadovú analýzu alebo modelovú situáciu),
  • preukázať schopnosť aplikácie naučených postupov v praxi.

Dôraz je kladený na sebarealizáciu a sebauvedomenie si precvičovaných modelových situácií a prípadových štúdií s cieľom ich správneho použitia a vyhodnotenia s dôrazom na uvedomenie si ich vplyvov na klienta.

Po absolvovaní vzdelávania účastník získa certifikát o účasti na vzdelávacej aktivite.

7. Rozsah vzdelávacieho programu

  • 24 hodín (3 dni- 8 hodín vrátane prestávok)
  • forma: prezenčná
  • miesto konania: v zabezpečených konferenčných miestnostiach vo vybraných mestách

8. Metódy hodnotenia účastníkov

  • priebežné hodnotenie aktivity účastníkov,
  • hodnotenie práce na prípadových štúdiách,
  • pozorovanie praktických nácvikov,
  • hodnotenie ústnej alebo písomnej reflexie,
  • záverečná úloha (napr. vypracovanie mini-plánu sociálnej práce alebo diagnostického záznamu),
  • spätná väzba lektora.

9. Skúsenosti a odbornosť lektora

Garant programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

Lektor programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

  • odborníčka v oblasti sociálnej práce a sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kurately,
  • dlhodobé skúsenosti s prácou s rodinami a deťmi
  • zahraničné teoretické aj praktické skúsenosti v oblasti vedenia prípadovej sociálnej práce
  • lektorská a metodická prax v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a manažmentu prípadu,
  • autorka a realizátorka množstva vzdelávacích programov v podobných témach a oblastiach

10. Maximálny počet účastníkov

Odporúčaný maximálny počet: 20 účastníkov

(z dôvodu zachovania kvality pri nácviku zručností účastníkov vzdelávania a program zahŕňa intenzívne praktické cvičenia a modelové situácie).

11. Cena kurzu

320 eur (cena je uvedená bez DPH)