Rodina ako systém – posúdenie rodičovského potenciálu pri napĺňaní potrieb dieťaťa v procese vedenia prípadu

Obsah vzdelávacieho programu

1. Vzdelávacie výstupy

Absolvent vzdelávacieho programu bude schopný:

  • identifikovať potreby dieťaťa v kontexte najlepšieho záujmu dieťaťa a Dohovoru o právach dieťaťa,
  • posudzovať rizikové a ochranné faktory v rodine,
  • analyzovať kvalitu vzťahov v rodine a identifikovať rodičovský potenciál pri napĺňaní potrieb dieťaťa,
  • používať metódy a techniky sociálnej práce na hodnotenie potrieb dieťaťa a rodinného systému,
  • hodnotiť interné, rodinné, komunitné a inštitucionálne zdroje ovplyvňujúce dieťa,
  • efektívne komunikovať s deťmi a s rôznymi typmi dospelých klientov,
  • aplikovať proces vedenia prípadu v súlade s aktuálnou legislatívou,
  • spolupracovať multidisciplinárne pri posudzovaní potrieb a rizík dieťaťa,
  • identifikovať neefektívne a duplicitné činnosti pri vedení prípadu a optimalizovať time-management.

2. Cieľová skupina

Sociálne pracovníčky a pracovníci v zmysle zákona č. 219/2014 Z. z. Zákon o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Profil absolventa

Absolvent je odborný pracovník schopný samostatne:

  • vykonávať komplexné hodnotenie potrieb dieťaťa a rizikovosti rodiny,
  • rozhodovať v procese vedenia prípadu,
  • tvoriť individuálne plány pre dieťa a jeho rodinu,
  • efektívne komunikovať v náročných situáciách,
  • pracovať s rôznorodými hodnotiacimi nástrojmi a štruktúrovanými technikami sociálnej práce,
  • reflektovať etické dilemy, kultúrnu senzitivitu a zásady dôvernosti.

3. Forma vzdelávania

Prezenčná forma – interaktívne stretnutia s dôrazom na nácvik praktických zručností a odborných znalostí, interaktívne cvičenia a modelové situácie, skupinové cvičenia, ako aj kazuistiky z aplikačnej praxe.

4. Požiadavky na uchádzačov

Ukončené vysokoškolské vzdelanie I. alebo II. stupňa v oblasti sociálnej práce, psychológie, špeciálnej pedagogiky, právo, verejná správa alebo verejná politika alebo príbuzných odborov.

5. Informácie o obsahu vzdelávacieho programu a úrovni náročnosti

Program je koncipovaný ako 3-dňové intenzívne praktické vzdelávanie.

Obsah zahŕňa:

  • základné rámce identifikácie potrieb dieťaťa (Dohovor, právo byť vypočutý, právo na identitu a pod.),
  • model potrieb dieťaťa – vývinové hľadisko, typy potrieb, spôsoby ich napĺňania,
  • mapovanie rizík v rôznych oblastiach (vzťahové väzby, vzdelávanie, digitálny priestor, psychické zdravie),
  • identifikáciu interných, rodinných, komunitných a inštitucionálnych zdrojov,
  • posúdenie sociálnej rizikovosti rodiny,
  • identifikáciu rodičovského potenciálu a ochranných faktorov,
  • nácvik metód zisťovania potrieb dieťaťa (štruktúrované nástroje, check-listy),
  • proces vedenia prípadu vrátane fáz a požiadaviek legislatívy,
  • efektívnu komunikáciu s deťmi a dospelými klientmi,
  • multidisciplinárnu spoluprácu pri posudzovaní potrieb a rizík,
  • kompetencie sociálneho pracovníka – etické dilemy, kultúrna senzitivita, zásady dôvernosti,
  • identifikáciu neefektívnych procesov a zlepšenie time-managementu.

Úroveň náročnosti: Vzdelávanie je vhodné najmä pre novoprijatých zamestnancov, ale aj pre odborníkov-profesionálov s praxou– tréning s vysokým podielom praktických cvičení.

6. Požiadavky na úspešné absolvovanie

Účastník vzdelávania je povinný:

  • absolvovať minimálne 90 % rozsahu programu,
  • aktívne sa zapojiť do praktických úloh, diskusií a cvičení,
  • splniť hodnotiace úlohy (napr. prípadovú analýzu alebo modelovú situáciu),
  • preukázať schopnosť aplikácie naučených postupov v praxi.

Dôraz je kladený na sebarealizáciu a sebauvedomenie si precvičovaných modelových situácií a prípadových štúdií s cieľom ich správneho použitia a vyhodnotenia s dôrazom na uvedomenie si ich vplyvov na klienta.

Po absolvovaní vzdelávania účastník získa certifikát o účasti na vzdelávacej aktivite.

7. Rozsah vzdelávacieho programu

  • 3 dni – 24 hodín odborného vzdelávania
  • prezenčná forma
  • miesto konania: v zabezpečených konferenčných miestnostiach vo vybraných mestách

8. Metódy hodnotenia účastníkov programu

  • priebežná spätná väzba počas tréningu,
  • hodnotenie zapojenia počas skupinových úloh a modelových situácií,
  • praktické cvičenia a situované učenie,
  • individuálne reflexie a diskusia.

Hodnotenie je orientované na praktické kompetencie, nie na formálny test.

9. Skúsenosti a odbornosť lektora

Garant programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

Lektor programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

  • odborníčka v oblasti sociálnej práce a sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kurately,
  • dlhodobé skúsenosti s prácou s rodinami a deťmi
  • zahraničné teoretické aj praktické skúsenosti v oblasti vedenia prípadovej sociálnej práce
  • lektorská a metodická prax v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a manažmentu prípadu,
  • autorka a realizátorka množstva vzdelávacích programov v podobných témach a oblastiach

10. Maximálny počet účastníkov

Odporúčaný maximálny počet: 20 účastníkov
(z dôvodu zachovania kvality praktických nácvikov)

11. Cena kurzu

  • 320 € / účastník / 3 dni (cena je uvedená bez DPH)