Rodina ako systém – posúdenie rodičovského potenciálu pri napĺňaní potrieb dieťaťa v procese vedenia prípadu
Obsah vzdelávacieho programu
1. Vzdelávacie výstupy
Absolvent vzdelávacieho programu bude schopný:
- identifikovať potreby dieťaťa v kontexte najlepšieho záujmu dieťaťa a Dohovoru o právach dieťaťa,
- posudzovať rizikové a ochranné faktory v rodine,
- analyzovať kvalitu vzťahov v rodine a identifikovať rodičovský potenciál pri napĺňaní potrieb dieťaťa,
- používať metódy a techniky sociálnej práce na hodnotenie potrieb dieťaťa a rodinného systému,
- hodnotiť interné, rodinné, komunitné a inštitucionálne zdroje ovplyvňujúce dieťa,
- efektívne komunikovať s deťmi a s rôznymi typmi dospelých klientov,
- aplikovať proces vedenia prípadu v súlade s aktuálnou legislatívou,
- spolupracovať multidisciplinárne pri posudzovaní potrieb a rizík dieťaťa,
- identifikovať neefektívne a duplicitné činnosti pri vedení prípadu a optimalizovať time-management.
2. Cieľová skupina
Sociálne pracovníčky a pracovníci v zmysle zákona č. 219/2014 Z. z. Zákon o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Profil absolventa
Absolvent je odborný pracovník schopný samostatne:
- vykonávať komplexné hodnotenie potrieb dieťaťa a rizikovosti rodiny,
- rozhodovať v procese vedenia prípadu,
- tvoriť individuálne plány pre dieťa a jeho rodinu,
- efektívne komunikovať v náročných situáciách,
- pracovať s rôznorodými hodnotiacimi nástrojmi a štruktúrovanými technikami sociálnej práce,
- reflektovať etické dilemy, kultúrnu senzitivitu a zásady dôvernosti.
3. Forma vzdelávania
Prezenčná forma – interaktívne stretnutia s dôrazom na nácvik praktických zručností a odborných znalostí, interaktívne cvičenia a modelové situácie, skupinové cvičenia, ako aj kazuistiky z aplikačnej praxe.
4. Požiadavky na uchádzačov
Ukončené vysokoškolské vzdelanie I. alebo II. stupňa v oblasti sociálnej práce, psychológie, špeciálnej pedagogiky, právo, verejná správa alebo verejná politika alebo príbuzných odborov.
5. Informácie o obsahu vzdelávacieho programu a úrovni náročnosti
Program je koncipovaný ako 3-dňové intenzívne praktické vzdelávanie.
Obsah zahŕňa:
- základné rámce identifikácie potrieb dieťaťa (Dohovor, právo byť vypočutý, právo na identitu a pod.),
- model potrieb dieťaťa – vývinové hľadisko, typy potrieb, spôsoby ich napĺňania,
- mapovanie rizík v rôznych oblastiach (vzťahové väzby, vzdelávanie, digitálny priestor, psychické zdravie),
- identifikáciu interných, rodinných, komunitných a inštitucionálnych zdrojov,
- posúdenie sociálnej rizikovosti rodiny,
- identifikáciu rodičovského potenciálu a ochranných faktorov,
- nácvik metód zisťovania potrieb dieťaťa (štruktúrované nástroje, check-listy),
- proces vedenia prípadu vrátane fáz a požiadaviek legislatívy,
- efektívnu komunikáciu s deťmi a dospelými klientmi,
- multidisciplinárnu spoluprácu pri posudzovaní potrieb a rizík,
- kompetencie sociálneho pracovníka – etické dilemy, kultúrna senzitivita, zásady dôvernosti,
- identifikáciu neefektívnych procesov a zlepšenie time-managementu.
Úroveň náročnosti: Vzdelávanie je vhodné najmä pre novoprijatých zamestnancov, ale aj pre odborníkov-profesionálov s praxou– tréning s vysokým podielom praktických cvičení.
6. Požiadavky na úspešné absolvovanie
Účastník vzdelávania je povinný:
- absolvovať minimálne 90 % rozsahu programu,
- aktívne sa zapojiť do praktických úloh, diskusií a cvičení,
- splniť hodnotiace úlohy (napr. prípadovú analýzu alebo modelovú situáciu),
- preukázať schopnosť aplikácie naučených postupov v praxi.
Dôraz je kladený na sebarealizáciu a sebauvedomenie si precvičovaných modelových situácií a prípadových štúdií s cieľom ich správneho použitia a vyhodnotenia s dôrazom na uvedomenie si ich vplyvov na klienta.
Po absolvovaní vzdelávania účastník získa certifikát o účasti na vzdelávacej aktivite.
7. Rozsah vzdelávacieho programu
- 3 dni – 24 hodín odborného vzdelávania
- prezenčná forma
- miesto konania: v zabezpečených konferenčných miestnostiach vo vybraných mestách
8. Metódy hodnotenia účastníkov programu
- priebežná spätná väzba počas tréningu,
- hodnotenie zapojenia počas skupinových úloh a modelových situácií,
- praktické cvičenia a situované učenie,
- individuálne reflexie a diskusia.
Hodnotenie je orientované na praktické kompetencie, nie na formálny test.
9. Skúsenosti a odbornosť lektora
Garant programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.
Lektor programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.
PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.
- odborníčka v oblasti sociálnej práce a sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kurately,
- dlhodobé skúsenosti s prácou s rodinami a deťmi
- zahraničné teoretické aj praktické skúsenosti v oblasti vedenia prípadovej sociálnej práce
- lektorská a metodická prax v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a manažmentu prípadu,
- autorka a realizátorka množstva vzdelávacích programov v podobných témach a oblastiach
10. Maximálny počet účastníkov
Odporúčaný maximálny počet: 20 účastníkov
(z dôvodu zachovania kvality praktických nácvikov)
11. Cena kurzu
- 320 € / účastník / 3 dni (cena je uvedená bez DPH)