Identifikácia potrieb dieťaťa v procese práce s rodinou s využitím techník a metód sociálnej práce

· Vzdelávacie výstupy

Absolvent vzdelávacieho programu bude schopný:

  • identifikovať potreby dieťaťa v kontexte najlepšieho záujmu dieťaťa,
  • uplatňovať dostupné metódy a techniky sociálnej práce pri hodnotení potrieb dieťaťa,
  • rozpoznávať ochranné a rizikové faktory ovplyvňujúce situáciu dieťaťa,
  • mapovať zdroje dieťaťa, rodiny a komunity a zaradiť ich do hodnotenia,
  • pracovať s hodnotiacimi nástrojmi zameranými na analýzu potrieb,
  • zohľadňovať multidisciplinárny prístup pri vyhodnocovaní potrieb dieťaťa,
  • efektívne komunikovať s deťmi aj dospelými klientmi v procese zisťovania potrieb.

· Cieľová skupina

Sociálne pracovníčky a pracovníci v zmysle zákona č. 219/2014 Z. z. Zákon o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Profil absolventa:

Absolvent vzdelávacieho programu bude vedieť samostatne identifikovať potreby dieťaťa v rôznych životných oblastiach, analyzovať situáciu dieťaťa a rodiny z holistického hľadiska, aplikovať teoretické východiská z medzinárodných dokumentov do praxe sociálnej práce, používať vhodné metodiky a techniky pri práci s rodinou, ako aj cielene formulovať odporúčania pre plánovanie intervencií.

· Forma vzdelávania

Prezenčná forma – interaktívne stretnutia s dôrazom na nácvik praktických zručností a odborných znalostí, interaktívne cvičenia a modelové situácie, skupinové cvičenia, ako aj kazuistiky z aplikačnej praxe.

· Požiadavky na uchádzačov

Ukončené vysokoškolské vzdelanie I. alebo II. stupňa v oblasti sociálnej práce, psychológie, špeciálnej pedagogiky, právo, verejná správa alebo verejná politika alebo príbuzných odborov.

· Informácie o obsahu vzdelávacieho programu a úrovni náročnosti

Program je zameraný na praktické zvládnutie identifikácie potrieb dieťaťa s využitím teoretických aj praktických metód sociálnej práce.

Obsah programu zahŕňa:

  • teoretické východiská identifikácie potrieb dieťaťa v medzinárodných dokumentoch,
  • model potrieb dieťaťa a vývinové hľadisko potrieb,
  • proces identifikácie potrieb dieťaťa,
  • mapovanie zdrojov (rodinných, interných, komunitných),
  • hodnotenie rizikových a ochranných faktorov,
  • využitie hodnotiacich nástrojov a techník v procese zisťovania potrieb,
  • multidisciplinárny prístup pri vyhodnocovaní potrieb dieťaťa.

Úroveň náročnosti: vzdelávanie je vhodné pre novoprijatých zamestnancov, ako aj odborníkov-profesionálov s praxou.

6. Požiadavky na úspešné absolvovanie

Účastník vzdelávania je povinný :

  • absolvovať celý rozsah- 8 hodín programu,
  • participovať na skupinových úlohách a spolupodieľať sa na zadaných úlohách
  • aktívne sa zapájať do prípravy a riešenie prípadových štúdií a participovať na modelových situáciách a rolových cvičeniach.

Dôraz je kladený na sebarealizáciu a sebauvedomenie si precvičovaných modelových situácií a prípadových štúdií s cieľom ich správneho použitia a vyhodnotenia s dôrazom na uvedomenie si ich vplyvov na klienta.

Po absolvovaní vzdelávania účastník získa certifikát o účasti na vzdelávacej aktivite.

7. Rozsah vzdelávacieho programu a organizačné zabezpečenie

  • 1 deň (8 hodín odborného vzdelávania)
  • forma: prezenčná
  • miesto konania: v zabezpečených konferenčných miestnostiach vo vybraných mestách

8. Metódy hodnotenia účastníkov programu

  • priebežná spätná väzba od lektora,
  • hodnotenie aktivity účastníkov pri praktických úlohách,
  • skupinové reflexie a diskusia,
  • aplikácia naučených metód na príkladoch z praxe.

9. Skúsenosti a odbornosť lektora

Garant programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

Lektor programu: PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

PhDr. Štefánia Derevjaníková, PhD.

  • odborníčka v oblasti sociálnej práce a sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kurately,
  • dlhodobé skúsenosti s prácou s rodinami a deťmi,
  • lektorská a metodická prax v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a manažmentu prípadu,
  • autorka a realizátorka množstva vzdelávacích programov v podobných témach a oblastiach

10. Maximálny počet účastníkov

Odporúčaný maximálny počet: 20 účastníkov (z dôvodu zachovania kvality pri nácviku zručností účastníkov vzdelávania)

11. Cena kurzu

  • 110 € (cena je uvedená bez DPH)